Vi vektlegger disse temaene:
Psykologisk førstehjelp – aktiv oppfølging etter en krise betyr at de rammede skal tilbys hjelp over tid. Hjelp må tilpasses krisen og den enkeltes behov. Reaksjoner kan være ulike både i styrke og omfang, og kan oppstå på forskjellige tidspunkt.
Kunnskap om barn, unge og familiers behov – I en krise kan barn og unge være både robuste og sårbare. Barn har stor motstandskraft når de blir beroliget av trygge og tilgjengelige voksne.
Stressmestring – Stress er uunngåelig, og under visse betingelser er stress gunstig og hjelper oss å skjerpe sansene og bedre presentasjonen. Her får du lære mer om konkrete metoder for å håndtere stress og du får gode råd til mestring.
Oppfølging av store hendelser, etablering/drift EPS (Evakuert- og pårørendesenter), ivaretakelse av grupper – Ledelse under en krise handler om å ta beslutninger under tidspress, ofte på usikkert grunnlag med konsekvenser for liv og helse. Erfaring, kunnskap og menneskelige ferdigheter er avgjørende for å oppnå gode resultater.
Ivaretakelse av hjelper – Arbeid med kriserammede er krevende og forutsetter at innsatspersonellet blir godt ivaretatt. Trygghet i arbeidsmiljøet, kollegial støtte, hvile og restitusjon er nødvendig.
Oppfølging over tid – for eksempel etter selvmord – Familiemedlemmer kan være på forskjellige steder i bearbeidingen av hendelsen og ha ulike behov. Foreldre kan trenge tid og rom for å bearbeide egne følelser og kunne hjelpe barn å håndtere sine. Voksne som skal støtte rammede barn og unge, trenger kunnskap om normale krisereaksjoner og mulighet til å roe seg selv, slik at de kan være til stede for barna.
Læringsmål:
Deltakerne kan yte psykologisk førstehjelp og sorgstøtte til rammede etter kriser, ulykker og katastrofer. Deltakerne skal kunne mestre både egen rolle, kommunisere og samarbeide godt i et kriseteam.
De som deltar skal ha god oversikt over normalreaksjoner og sentrale intervensjonsprinsipper ved kriser – dette gjelder reaksjoner og tiltak i tidlig fase, og oppfølging over tid. Det forventes videre at deltakerne utvikler bevissthet om, og behersker teknikker for stressmestring i tillegg til kunnskap om ivaretakelse av seg selv og eget personell ved dramatiske hendelser.