Kursinnhold:
Gjennom disse to kursdagene vil vi diskutere hvordan vi kan ivareta alliansen med den voksne og samtidig sikre barnas behov for informasjon og ivaretakelse. Vil det å snakke om og med barna kunne øke selvmordsatferden hos mor eller far, eller redusere risikoen? Hvordan kan vi møte tematikken når vi er usikre på hva barna vet om mor eller fars selvmordsatferd?
Vi vil gjennomgå hva som kan vekkes av reaksjoner hos oss i pårørendearbeidet, slik at vi kan gjenkjenne hva som evt kan hindre oss i å gjennomføre disse barnesamtalene. Du vil også få informasjon om vanlige reaksjoner hos barn og ungdom, lover og forskrifter og systemet rundt barna.
Grete vil fortelle fra egen oppvekst som pårørende til en mamma som strevde med psykisk lidelse og selvmordsatferd. Gjennom kursdagene vil hun fortelle hva hun hadde hatt behov for av helsepersonell i de ulike fasene i oppveksten sin. Samtidig som hun knytter erfaringene sine til utviklingspsykologien.
Gjennom kurset vil du lære nye ferdigheter gjennom filmer, refleksjonsøvelser og rollespill. Filmene viser utdrag fra en terapiprosess før, under og etter en barnesamtale. Vi går igjennom hva som er viktig i planleggingsfasen og gjennomføringen av barnesamtaler med tenåringer, skolebarn og småbarn.
Kurset har som mål at du som møter foreldre, barn og familier hvor mor eller far har forsøkt å ta sitt eget liv blir tryggere på å gjennomføre barnesamtaler og at kvaliteten på samtalene øker.