Læringsmål:
Traume- og utviklingsforståelse
- Kjenne til hvordan en potensielt traumatiserende hendelse kan forstyrre barnets utvikling
- Kjenne til hva som kan skje i hjernen og kroppen under opplevd fare
- Vite forskjellen på giftig og optimalt stress
- Kartlegging av traumerelaterte uttrykk og funksjon
Reguleringsarbeid
- Kunnskap om forskjellige former for regulering av tilstand
- Forståelse av barnets forsøk på å selvregulering
- Kjenne til forskjellen på ko-regulering og ko-dysregulering
- Forstå viktigheten av evne til refleksivitet og egenregulering
Relasjonsarbeid
- Forståelse av intimitetsbarrieren
- Følelser som invitasjon til handling og å gjenkjenne dem
- Innføring i samarbeidende problemløsning
Meningsskapende arbeid
- Kunnskap om hvordan jobbe med barnets selvfølelse
- Økt evne til selvrefleksjon hos hjelperen
- Hvordan være en selvregulert hjelper
Deltakerne får tilgang til en egen læringsportal: traumesensitivt.no. Her finner du en rekke utdypende artikler, fagstoff, øvelser og filmer som du kan bruke i ditt arbeid med traumatiserte barn, unge og deres omsorgsgivere.
Små endringer i programmet kan forekomme.