- Vold og seksuelle overgrep
Å leve med krysskultur
Barn og unge som vokser opp med flere kulturer, forholder seg til motsetningsfulle idealer, verdier og verdenssyn. De kan føle press om å leve opp til forskjellige forventninger og krav på sine respektive arenaer. En oppvekst med flere kulturer gir både utfordringer og ressurser.
Krysskulturelle barn er barn og unge som har levd eller lever med regelmessig påvirkning fra to eller flere kulturer i en betydelig del av barndommen. En slik oppvekst innebærer at de unge formes av og oppdras etter flere sett med språk, kommunikasjonsregler, verdier og verdenssyn. Noen gjelder hjemme, mens andre gjelder utenfor hjemmet.
Dette gjør at de ofte må forholde seg til ulike og motsetningsfulle forventninger, krav og føringer om sosiale normer og oppførsel. I tillegg preges hverdagen deres gjerne av flytting over landegrenser og transnasjonale forhold.
En krysskulturell barndom gir tilgang på mange ressurser, muligheter og ferdigheter, men kan også være krevende for identitet og tilhørighet. For dem som må forholde seg til strenge regler om å leve etter prinsippene i kun en av sine kulturer, og som monitoreres i form av press, kontroll og sanksjoner, kan krysskulturelle dilemmaer oppleves problematisk.
Barn og unge som vokser opp med flere kulturer, trenger støttende voksne rundt seg som kan bidra til bevisstgjøring og aktivisering av ressurser.
Tips: For videre lesning om krysskulturelle barn, kan du lese boken «Identitet og tilhørighet. Om dilemmaer og ressurser i en krysskulturell oppvekst» (Lill Salole).
Filmen Skylappjenta
Kortfilmen Skylappjenta er laget av skuespiller og regissør Iram Haq. Den illustrerer krysskulturelle dilemmaer, press og umulige valg. Bruk den gjerne som en læringsressurs – i samtaler med unge, eller i gruppe- og undervisningssammenheng. Se filmen, les Iram Haqs egne tanker, og bruk våre forslag til refleksjonsspørsmål.
Oppdatert 07.10.2025