Grunnkurs i traumesensitivt arbeid med barn og unge

Styrk din trygghet og kompetanse i møte med barn og unge som har vært utsatt for traumer, vold eller overgrep.
Om kurset
På dette kurset vil du bli tryggere i arbeidet med barna du møter daglig som strever med belastninger, stress og reguleringsvansker. Du vil få innføring i grunnleggende traume-og utviklingsforståelse, og få kjennskap til ulike verktøy du kan bruke i ditt arbeid med barn og unge.
Traumekompetanse betyr at du klarer å møte barn som har sosiale og emosjonelle vansker på en måte som tar hensyn til at vanskene kan skyldes belastende erfaringer.
I dette kurset vil du:
- Få kjennskap til hvordan potensielt traumatiserende hendelser kan forstyrre barns utvikling
- Få kjennskap til hva som kan skje i hjernen og kroppen under opplevd fare
- Få kunnskap om forskjellen på giftig og optimalt stress
- Få kunnskap om kartlegging av traumerelaterte uttrykk og funksjon
- Lære om forskjellige former for regulering av tilstand
- Lære om barns forsøk på selvregulering
- Lære om hvordan jobbe med barnets selvfølelse
- Lære om hvorfor relasjon, aktiviteter og lek er essensielt i arbeid med barn
- Lære om viktigheten av evne til refleksivitet og egenregulering som voksen
Du får tilgang til en egen læringsportal: traumesensitivt.no. Her finner du en rekke utdypende artikler, fagstoff, øvelser og filmer som du kan bruke i ditt arbeid med traumatiserte barn, unge og deres omsorgsgivere.
Små endringer i programmet kan forekomme.
Målgruppe
Ansatte som møter barn og unge utsatt for traumer, vold og overgrep i sitt arbeid: Barnevernet, skole, barnehage, BUP, PPT, helsevesenet, og frivillige organisasjoner.
Programmet
Dag 1
09:00–10:00
Grunnleggende traume-og utviklingsforståelse
10:15–11:00
Fra vold, overgrep, omsorgssvikt og belastninger til traumer
11:00–11:20
Pause med litt pausemat
11:20–12:05
Forst. fra vold og overgrep til traumer
12:20–13:00
Utviklingsoppgaver, tilpasninger og strategier
Kartlegging, tilstand og kompleksitet13:00–14:00
Lunsj
14:00–14:45
Reguleringsstøtte og refleksivitet
14:55–15:30
Kjernen i det traumesensitive arbeidet
Dag 2
09:00–09:45
Psykoedukasjon og reguleringsarbeid
10:00–10:45
Ulike nivåer av reguleringsstøtte og relasjonsarbeid
10:55–11:30
Hvorfor lek og relasjoner er viktig
11:30–12:30
Lunsj
12:30–13:15
Følelsesregulering og meningsskapende arbeid
13:30–14:15
Bearbeiding og samtaler med barn
14:30–15:30
Ivaretakelse av hjelper
Evaluering og kursbevis
Praktisk info
Kurset er godkjent av Norsk Psykologforening som 12 timers vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister.


