Vi lanserer TryggEst-hjelpa
RVTS lanserer TryggEst-hjelpa, en oppstartspakke for kommuner som skal starte med TryggEst.
03.11.2025

Oppstartspakken er utviklet av RVTS-ene, i samarbeid med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Inger Sigfridsson leder prosjektet på vegne av RVTS, og forteller om bakgrunnen for TryggEst-hjelpa.
Hvorfor TryggEst-hjelpa?
– TryggEst-hjelpa ble utviklet som en del av Stimulab-prosjektet Tiltaksoppfølging for voldsutsatte sårbare voksne , i samarbeid mellom RVTS Vest, Bufdir og Eggs Design.
– Prosjektet hadde som mål å videreutvikle TryggEst og finne gode måter å støtte kommunene i implementeringen av modellen.
– Gjennom arbeidet ble det tydelig at kommunene hadde behov for en mer strukturert og tilgjengelig støtte. TryggEst-hjelpa er derfor utformet i tett samarbeid mellom Bufdir, RVTS-ene og kommunene – som både har etterspurt en slik oversikt og bidratt med verdifulle innspill til innhold og utforming.

Hva finner man på TryggEst-hjelpa?
Inger forteller at TryggEst-hjelpa gir en samlet oversikt over alt du trenger for å komme i gang med TryggEst i kommunen.
– Her finner du praktiske verktøy, kontaktinformasjon til de regionale kontaktpersonene i RVTS, veiledninger og ressurser som støtter deg i planlegging, oppstart og videre arbeid med TryggEst-modellen. Målet er å gjøre det enklere for kommuner å implementere TryggEst på en trygg, effektiv og helhetlig måte, sier hun.
Digitalt TryggEst-nettverk
Det er Bufdir som har utviklet TryggEst-modellen. John-Ingvard Kristiansen og Katrine Lund fra Bufdir er ansvarlige for implementeringen.
John Ingvard forteller at det i tillegg til TryggEst-hjelpa, finnes et nasjonalt digitalt TryggEst-nettverk, som administreres av Bufdir.
– Alle medlemmene i et kommunalt TryggEst-team kan meldes inn her. I teamet kan du stille spørsmål, finne gode tips, dele materiell med andre kommuner, finne bilder, illustrasjoner og logoer. Det er også faste fredagsforumer på Teams hver første fredag i måneden.

Råd for å få til TryggEst i kommunen
John Ingvard Kristiansen har vært med å starte opp 85 TryggEst-kommuner nasjonalt. Han har noen råd for å komme i gang.
- Forankre TryggEst på systemnivå, slik at TryggEst blir et tiltak som blir minst mulig personavhengig.
- Finn personer som har en oppriktig interesse for å være koordinator og teammedlemmer.
- Lag en plan hvor dere setter dato for når TryggEst skal starte i kommunen.
- Fyll ut planen med det som er nødvendig for å nå denne datoen.
- Når dere er i gang, lag en kompetanseplan for kommunen.
Katrine Lund jobber i dag som seniorrådgiver i Bufdir, men har tidligere jobbet som rådgiver i TryggEst i Asker kommune. Hun har også noen råd for å komme i gang.
- Husk at TryggEst skal bedre kvalitet og systematikk, og ikke er noe nytt kommunen skal begynne med.
- Sett i gang! Løs utfordringene som oppstår etter hvert.
- Sett av jevnlige samarbeidsmøter i teamet for å ha et sted å avklare problemstillinger, særlig i starten.
- Snakk med en kommune som er litt lik din egen i størrelse og valgt modell – på den måten kan man få gode tips!
- Bruk Casegeneratoren i teamet på å trene, gjerne før oppstart.
Ta kontakt
Dersom din kommune er interessert i å starte med TryggEst, kan du kontakte Bufdir på tryggest@bufdir.no, eller din regionale TryggEst-kontakt i RVTS.
