Folk flest er forskjellige. Hvordan møter du ulikhet på en god måte?

Kontekstuelle forskjeller fører til at møtet med den enkelte bruker kan bli mer utfordrende, både på en god måte, ved at det kan læres nye måter å se verden på, og på en krevende måte ved at kommunikasjon og samhandling blir mer vanskelige. For at vi opplever forskjeller som utfordrende på den «gode måten» trenger vi kunnskap om hvordan forskjeller gjør seg gjeldende i møtet mellom den som gir tjenesten og den som mottar den. Vi trenger også ferdigheter og erfaringer med dette.
Seminaret skal bidra til å øke både kunnskap og erfaring gjennom foredrag, gruppeoppgaver og panelsamtale.
Målgruppe
Ansatte i alle helse- og omsorgstjenester som møter mennesker med en annen bakgrunn enn de selv har.
Forskjellene trenger ikke å være «kulturelle», dvs. forskjell i opprinnelseskultur. Det kan også være andre kontekstuelle forskjeller som klasse, alder, kjønnsidentitet, legning, funksjonsnivå – kort sagt alt som gjør at brukeren forstår seg selv som en minoritet i akkurat dette aspektet i sin identitet og sitt liv.


